ONS TEAM
Klik op de naam om meer te lezen over onze medewerkers
Huisarts, praktiserend
Fondsenwerving
Secretaris, patiëntencontactpersoon
Arts, niet praktiserend
kirstie@begrepenklachten.nl
Penningmeester
VA financiën & backoffice
Technische VA
Vertrouwenspersoon intern en algemeen vrijwilliger
Adviseur zorgkwaliteit
Wil jij je ook inzetten voor Begrepen Klachten en ons team versterken?
OVER BEGREPEN KLACHTEN
Waarom heet dit initiatief Begrepen Klachten?
Tekst: Marlies van Hemert, oprichter van Begrepen Klachten
* Allereerst als woordspeling op 'onbegrepen klachten', een term die eerder werd gebruikt voor onvoldoende verklaarde klachten. Patiënten met deze klachten zijn de belangrijkste doelgroep.
* Veel patiënten worden niet serieus genomen en voelen zich onbegrepen. Dat moet veranderen. Onverklaard hoeft niet onbegrepen te zijn.
* Door mijn eigen ervaring begrijp ik als geen ander wat patiënten meemaken en dat is een belangrijke basis in mijn ondersteuning.
* Er wordt soms te makkelijk gezegd dat klachten onverklaard/onbegrepen zijn. Wij staan patiënten daarom bij in hun zoektocht naar het beter begrijpen van de klachten. We weten veel nog niet, maar we proberen juist te kijken naar de dingen die we al wél weten.
* Toen ik zelf na 17 jaar klachten eindelijk de diagnose POTS kreeg, vielen er veel puzzelstukken op z'n plaats. Ook al is het mechanisme achter POTS nog niet verklaard, ik begrijp nu wel een stuk beter waar bepaalde klachten vandaan komen en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Begrip van je ziektebeeld kan helpend zijn om zo goed mogelijk met je ziekte om te gaan.
We zijn overigens geen fan van de term SOLK/ALK. Met de term zelf is niet zoveel mis, maar helaas heeft SOLK een psychosomatische lading gekregen en de groep is veel te breed. Dit zorgt voor onbegrip, onjuiste aannames en verkeerde zorg. Lees meer in ons blog.