Wij stoppen met patiëntenzorg

Gepubliceerd op 15 november 2024 om 14:40

Met pijn in ons hart moeten we u laten weten dat Begrepen Klachten gaat stoppen met patiëntenzorg. We hebben ons met hart en ziel ingezet voor een nieuw soort zorg: een biomedische aanpak van onverklaarde klachten, met oog voor het hele plaatje en een uniek plan voor iedere patiënt.

Met onze individuele trajecten, rouwgroepen en online activiteiten hebben we getracht mensen te laten zien: wij zien jou, we horen jou, we begrijpen jou. We waren onder de indruk van alle verhalen, van de schrijnende situaties die we tegenkwamen. We zagen mensen die eindelijk duidelijkheid kregen na jaren zoeken en mensen die voor het eerst toegang tot een behandeling. We stonden naast patiënten in het ziekteproces, gaven praktische hulp en leerden patiënten over chronische rouw, pacing en zorgtrauma. We zagen mensen die zich voor het eerst begrepen voelden, vaak na jarenlange strijd.

Echter, het opzetten van een nieuwe zorgstructuur vraagt veel: van financiën, netwerken en regelgeving tot het aansturen van een team en het ontwikkelen van zorgprotocollen. Aangezien we vooral afhankelijk zijn van vrijwilligers die zelf ook ziek zijn, en structurele versterking uitbleef, hebben we helaas de keuze moeten maken om te stoppen.

Het is natuurlijk een moeilijke beslissing geweest, deze hebben we dan ook pas genomen nadat we veel dingen geprobeerd hebben. We zien iedere dag hoe hard deze zorg nodig is en hoe het gewaardeerd wordt. De wachtlijst is enorm en het is pijnlijk om mensen teleur te stellen. Het is schandelijk dat ons zorgsysteem mensen zo in de steek laat. Het is triest dat zoveel mensen hun hoop moesten stellen op een zieke arts en een organisatie die draait op vrijwilligers, terwijl dit standaard zorg zou moeten zijn. Het is niet goed te praten dat er niet meer geld en ruimte wordt vrijgemaakt voor patiëntgerichte zorg voor deze groep. Want dat het kan, daar zijn we inmiddels alleen nog maar meer van overtuigd.

Tot en met het einde van het jaar ronden we de patiëntencontacten af, daarna zullen we als team kijken naar andere mogelijkheden om ons in te zetten voor de patiëntengroep. We gaan vooralsnog ook door met de social media kanalen en Gerda zal in haar eigen praktijk patiënten blijven zien. Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen, abonneert u dan op onze nieuwsbrief: klik hier.

Dank aan alle patiënten voor hun vertrouwen in ons en dank aan alle andere organisaties en zorgverleners waar we prettig mee hebben samengewerkt om deze vaak vergeten groep te helpen. Dankjewel aan allen die mee zwemmen tegen de stroom in, die vechten tegen de bierkaai, samen blijven we strijden voor deze patiënten!

Heeft u vragen, dan kunt u mailen naar 
info@begrepenklachten.nl


Namens Stichting Begrepen Klachten,
Marlies van Hemert

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.